wtorek, 23 czerwca 2015

Kiszonki - cytrynki i zielsko

Zakochałam się w moich nowych wytworach, są pełne smaku, bogate w aromaty i mnóstwo składników odżywczych. O czym mowa? O kiszonkach....

Dlaczego są tak dobre dla naszego organizmu:
  • są cennym źródłem błonnika, witamin i soli mineralnych, witaminy C, B6, B12 i K, wapnia, cynku, potasu, żelaza, magnezu, potasu i beta-karotenu
  • cukry proste zawarte w surowych roślinach rozkładają się na kwas mlekowy, który zapobiega procesom gnicia żywności oraz ma właściwości oczyszczające i odtruwające organizm
  • zawierają acetylocholinę, która usprawnia perystaltykę jelit oraz mechanizmy przekazywania bodźców nerwowych, wpływa również na regulację ciśnienia krwi
  • pomagają w przypadku przeziębień, gdyż wzmacniają organizm, mogą  pomóc w walce z ospałością i depresją
  • przywracają równowagę kwasowo – zasodową w organizmie
  • podczas fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które mogą działać przeciwrakowo
  • są sycąca i niskokaloryczne
  • na soku z kiszonek można robić placki, dodawać do zakwasu na chleb czy naleśników


 KISZONE CYTRYNY
  • kilka cytryn ekologicznych - wyszorowałam soda oczyszczoną, wypłukałam w wodzie z octem i pokroiłam na plasterki, pestki wyrzuciłam, aby nie oddawały goryczy do soku
  • dowolne zioła - u mnie świeże liście oregano 
  • przyprawy - kolendra, rozmaryn
Składniki przekładałam warstwowo - cytryny, oregano, zioła itp. Zalałam przegotowana wodą w proporcji 1 łyżka soli himalajskiej na 1 l wody. Kilka dni i kiszonka gotowa. Dodaję do zup, past, sosów i delektuję się tym cudownym smakiem.


KISZONY PODAGRYCZNIK
  • warstwa podagrycznika porwanego na mniejsze części 
  • warstwa dyni i cebuli pokrojonej w kostkę
  • kolendra, tymianek
  • zalewa - 1 łyżka soli himalajskiej na 1 l wody


KISZONE LIŚCIE LIPY 
  • warstwa liści lipy
  • warstwa selera, papryki i rzodkiewki
  • kolendra, papryka
  • zalewa - 1 łyżka soli himalajskiej na 1 l wody 
Mam w planach jeszcze masę rożnych kombinacji do kiszenia - chwastów, ziół, natki pietruszki czy marchwi w połączeniu w warzywami i owocami sezonowymi :).