sobota, 2 sierpnia 2014

Ocet z buraka - a co:)

Od jakiegoś czasu pije zakwas buraczany z sokiem z pomarańczy. Postanowiłam więc bardziej rozpracować buraka i zrobiłam z niego ocet bo jednak przeszkadza mi wyczuwalna sól w zakwasie. 



O zdrowotnych właściwościach czerwonej bulwie wiedzą chyba wszyscy, ale takie najważniejsze to: 
  • zawartość ogromnej ilości witamin: kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez, potas, mangan, sód, miedź, fluor, chlor, cynk, bor, lit, molibden, rubid i cez. Witamina C również występuje, ale więcej jej powstaje w procesie fermentacji podczas kiszenia.
  • działa krwiotwórczo, zapobiega anemii i wspomaga leczenie białaczki
  • wspomaga walkę z wirusami
  • działa zasadotwórczo, odkwasza organizm
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę
  • zawiera błonnik, przyśpiesza przemianę materii
  • zawiera sporo cukru więc powinni uważać na niego cukrzycy i spożywać w niewielkich ilościach
Ciekawe artykuły:
http://www.vismaya-maitreya.pl/naturalne_leczenie_burak_czyni_cuda.html
http://maratonizdrowie.blogspot.com/2012/12/cudowne-wasciwosci-buraka.html
http://hipokrates2012.wordpress.com/2012/04/10/przeciwutleniacze-i-lecznicze-wlasciwosci-soku-z-buraka/  
http://zdrowie.wp.pl/multimedia/galerie/go:1/art982.html

Jako, że lubię niecodzienne przepisy postanowiłam zrobić z buraczków ocet: 
  • 2 kg buraków - wycisnęłam sok w sokowirówce
  • 4 pomarańcze - wycięłam sok i razem z resztkami wrzuciłam do słoja
  • 2 łyżeczki zmielonych goździków
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 szkl namoczonych daktyli
Wszystko wymieszałam w słoju, dodałam koło szklani wody bo całość była bardzo gęsta. Zostawiam na 7 -10 dni po czym odcedzam i zlewam do butelek.


Burak da się polubić a jest bardzo niedoceniany.




12 komentarzy:

  1. Ocet buraczkowy jest super :) ja robiłam z samych buraków. Rozrobiony z woda do picia wyglądał jak fenoloftaleina :D teraz juz mi się trochę utlenil i nie ma takiego fajnego kolorku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj dodać troszkę soku z cytryny i/lub trzymać w ciemnym miejscu w butelce z ciemnego szkła U mnie po winie, whisky 🤣🤣🤣

      Usuń
    2. Można trzymać w ciemnym i chłodnym miejscu i będzie cały czas super.

      Usuń
  2. Super, że nie tylko ja mam takie pomysły. Mój smakuje trochę świątecznie, wiesz goździki i te sprawy:).

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam ocet z zakwasu...wystarczy trzymac zakwas w cieplym z niedokreconym wieczkiem...ma posmak winno octowy i jest kwasny...petarda !!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny pomysł dzięki, ale chyba dam inne przyprawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodaj to co lubisz, ważne żeby było zrobione z sercem :)

      Usuń
  5. Przeciez to są dwa różne procesy - jak dodasz sól i zaczyna się kisić, to już nigdy nie zrobisz z tego octu!!!
    Swoim wpisem wprowadzasz w błąd osoby, które tak jak ty nie mają pojęcia o procesach fermentacyjnych, a chcieliby zacząć robić octy!
    Kiszonka jak się przekisić to nigdy nie będzie octem. Tam jest potrzebny cukier!

    OdpowiedzUsuń
  6. Moj komentarz nie byl skierowany do wpisu na blogu, ale do czyjegos komentarzea z dn 26.marca.2020, gdzie jest napisane: "Ja mam ocet z zakwasu...wystarczy trzymac zakwas w cieplym z niedokreconym wieczkiem...ma posmak winno octowy i jest kwasny...petarda !!!"

    OdpowiedzUsuń